«Κλείδωσε» ο αγωγός TAP, σήμερα οι επίσημες ανακοινώσεις



Ο αγωγός ΤΑP θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα,  θα περάσει και από το Αμύνταιο,θα διασχίζει τη
Βόρεια Ελλάδα, θα περνά από την Αλβανία και θα καταλήγει στην Ιταλία  

Οριστικά υπέρ της επιλογής του αγωγού ΤΑΡ, για τη μεταφορά του αζερικού φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά, αναμένεται να ψηφίσει την προσεχή Παρασκευή, στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, η κοινοπραξία του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ. Την Τετάρτη υπογράφτηκε στην Αθήνα η Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας με την κοινοπραξία του αγωγού, με την πλευρά των αζέρων να κάνουν λόγο για επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ.

Ο αγωγός ΤΑP έχει σχεδιαστεί να ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο, θα διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα, θα περνά από την Αλβανία και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αδριατικής. Τα οφέλη της ελληνικής πλευράς σε περίπτωση επιλογής του TAP -όπως όλα δείχνουν- είναι καταρχάς οικονομικά (υπάρχουν γεωστρατηγικά και άλλα) καθώς θα δημιουργηθούν άμεσα πάνω από 2.000 θέσεις εργασίας και ο αγωγός θα αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας.

Συνολικά 550 χιλιόμετρα του αγωγού έχει σχεδιαστεί να κατασκευαστούν στην Ελλάδα, 210 χιλιόμετρα στην Αλβανία, 105 χιλιόμετρα στο υποθαλάσσιο τμήμα στην Αδριατική Θάλασσα και 5 χιλιόμετρα στην Ιταλία. Αρχικά, ο αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, ενώ στο μέλλον θα μπορεί να αναβαθμίσει τη μεταφορική του ικανότητα στο διπλάσιο με τη χρήση κατάλληλων συμπιεστών.

Η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Host Government Agreement) με την κοινοπραξία του αγωγού (βρετανική ΒΡ, τη νορβηγική Statoil, τη γαλλική Total και την αζερική κρατική εταιρεία Socar) πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στην Αθήνα σε θερμό κλίμα, παρουσία του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Ασημάκη Παπαγεωργίου, και από πλευράς TAP του διευθύνοντος συμβούλου Kετίλ Τούνκλαντ.
O κ. Παπαγεωργίου, ο οποίος υπέγραψε τη συμφωνία από την πλευρά της κυβέρνησης, δήλωσε «ιδιαίτερα αισιόδοξος» για την απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ. Τόνισε δε ότι με την κατασκευή του αγωγού η Ελλάδα θα μπει στον διεθνή ενεργειακό χάρτη με οφέλη σε γεωπολιτικό επίπεδο, στη διαμόρφωση θετικού επενδυτικού κλίματος και στην ενίσχυση του ανταγωνισμού προς όφελος του καταναλωτή.

Από την πλευρά της κοινοπραξίας του ΤΑΡ, ο κ. Τούνκλαντ ευχαρίστησε την ελληνική πλευρά για τη συνεργασία. Η συμφωνία, όπως επεσήμανε, αποτελεί τη σταθερή βάση για την υλοποίηση της επένδυσης, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, στην Ελλάδα για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού, ενώ σημείωσε ότι προσβλέπει σε πολυετή συνεργασία με τις ελληνικές αρχές.

«Η κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ υποστηρίζει την επιδίωξη για ανάδειξη της Ελλάδας σε «ενεργειακό δρόμο ταχείας κυκλοφορίας», επισημαίνει η κοινοπραξία του αγωγού με αφορμή τη σημερινή υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας.
Η κοινοπραξία σημειώνει ότι συνεργάζεται ήδη με ελληνικές επιχειρήσεις και επιστήμονες και σκοπεύει να επεκτείνει τις συνεργασίες αυτές. Σύμφωνα με τις γνωστές εκτιμήσεις, κατά την κατασκευαστική περίοδο του αγωγού θα δημιουργηθούν 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας στους τομείς κατασκευών, υπηρεσιών, μεταφορών, επικοινωνιών, χρηματοοικονομικών υπηρεσιών κ.α.

Αν και οι ανακοινώσεις αναμένονται την Παρασκευή, η επιλογή του αγωγού TAP (Trans Adriatic Pipeline), έναντι του ανταγωνιστικού Nabucco West (θα συνέδεε την Τουρκία με την Αυστρία μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας) θεωρείται ότι έχει «κλειδώσει».

Ο μεγάλος αυστριακός ενεργειακός όμιλος OMV, που συμμετείχε στο σχήμα του ανταγωνιστικού αγωγού, παραδέχτηκε την Τετάρτη ότι «το πρόγραμμα Nabucco δεν επελέγη από την κοινοπραξία». «Το πρόγραμμα Nabucco τελείωσε για μας» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του OMV, Γκέρχαρτ Ρόις.

«Αγαπητοί φίλοι, ο αγωγός TAP επελέγη. H Αλβανία κέρδισε το έργο του αιώνα» έγραψε στο Facebook και ο απερχόμενος πρωθυπουργός της Αλβανίας Σαλί Μπερίσα.

Newsroom ΔΟΛ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια