Π.Πέρκα: "Αναχρονιστικό, αντιπεριβαλλοντικό, αντιδημοκρατικό και αντιαναπτυξιακό … φιλικό στους ΣΕΒ-ΣΕΤΕ.. το Ν/Σ του ΥΠΕΝ"


Η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπλ. Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ, Πέτη Πέρκα ορίστηκε Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ  «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας», στις 3.12.2020. 

«κ. Υπουργέ, για άλλη μια φορά προβληματίζομαι εάν δεν καταλαβαίνετε ή αν κάνετε πως δεν καταλαβαίνετε. Θα θεωρούσα πολύ έντιμο εκ μέρους σας, για να κάνουμε αυτόν τον ήρεμο και σοβαρό πολιτικό διάλογο εδώ μέσα, να έρθετε και να πείτε: «Προσπαθώ να βάλω μία τάξη στο χώρο για να ευνοήσω κάποια συμφέροντα…». Υπήρχαν τρόποι να το πείτε και να κάνουμε κουβέντα επ’ αυτού. Οι επενδύσεις με τον τρόπο που τις προχωράτε δεν προχωράνε, έχουμε χαρακτηριστικό παράδειγμα την επένδυση του Ελληνικού. Χωρίς χωροταξία, χωρίς σχέδιο και τώρα δίνετε ‘δωράκια’ –εκτός του ότι είναι άδικο για το δημόσιο συμφέρον- και απαντώ στην δικιά σας λογική, προχωρήσατε σε κατάτμηση του δικαιώματος επιφανείας στο ελληνικό χωρίς τη συναίνεση του κυρίου του ακινήτου. Σήμερα συνεχίζετε το σχεδιασμό σας με νέα τροπολογία που αφορά και στο Ελληνικό, η οποία υπερβαίνει το  ΠΔ, τις ΚΥΑ των ζωνών ανάπτυξης κλπ.-  δίνετε δυνατότητα ξενοδοχειακής ενοποίησης (condo hotels, δηλαδή ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας που λειτουργούν συνδυαστικά ξενοδοχεία και κατοικίες), στις ζώνες ανάπτυξης που έχουν ως χρήση γης τουρισμό - αναψυχή. Δώρα, δώρα, δώρα. Δεν γίνεται. Μην μας κοροϊδεύετε ότι δεν καταλαβαίνετε. Αν δεν καταλαβαίνετε εγώ σας συγχωρώ και θα σας το εξηγήσω.

Πρώτον, μιλήσατε για πρόοδο. Αυτό το νομοσχέδιο είναι αναχρονιστικό, αντιπεριβαλλοντικό και πολύ πίσω από την επίκαιρη συζήτηση, που γίνεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ευρωπαϊκές τάσεις τις οποίες πρέπει να ακολουθούμε, σε σχέση με την βιώσιμη ανάπτυξη και την ατζέντα του 2030. Διατρέχεται από  αναχρονιστικές αντιλήψεις για το σχεδιασμό του χώρου (χερσαίου και θαλάσσιου) και προφανώς δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές προκλήσεις που δημιουργούνται από τις αλληλένδετες κρίσεις, με τις χωρικές τους επιπτώσεις και μιλάω για την κλιματική κρίση, την υγειονομική κρίση. Αυτά δεν υπάρχουν στο νομοσχέδιο. 

Είναι όμως και αντιεπιστημονικό, διότι υποβαθμίζει τον ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό, ο οποίος αναιρείται πλήρως από τον αποσπασματικό κατά περίπτωση σχεδιασμό των Ειδικών Πλαισίων και Σχεδίων, τα οποία ξαφνικά κατισχύουν όλων των υπολοίπων.

Ως εκ τούτου είναι και αντιδημοκρατικό γιατί οι διατάξεις του αφορούν λίγους, σίγουρα όχι τα μικρομεσαία στρώματα ή τους μη ειδικούς του σχεδιασμού, ενώ αναγνωρίζονται και πολλές φωτογραφικές. Σε κάθε περίπτωση προάγουν σχεδιασμό που αναπαράγει και κυρίως εντείνει ανισότητες (χωρο-κοινωνικές) και πολλές ασυνέχειες.

Και βεβαίως είναι αντιαναπτυξιακό καθώς επιβάλλονται οι ειδικές, τομεακές, ασύνδετες μεταξύ τους, πολιτικές και σχέδια επί του ολοκληρωμένου περιφερειακού χωροταξικού και τοπικού πολεοδομικού σχεδιασμού. Δεν ενισχύεται αυτή η διασύνδεση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού με τον αναπτυξιακό προγραμματισμό. Επειδή σας το έχω ξαναπεί, είναι ένα θέμα που μόνο με τεχνικούς όρους μπορεί να αναδειχθεί και ο κόσμος σήμερα μπορεί να μην καταλαβαίνει με μία πρώτη ανάγνωση τι είναι αυτά που λέμε, αλλά υπάρχει και μία επιστήμη από πίσω. Αλλιώς σας είπα και χθες, θα ήταν έξω από την Βουλή. 

Για να δούμε όμως, τι εξυπηρετεί αυτό το σχέδιο νόμου. Κ. Υπουργέ προβήκατε σε μια διαδικασία αντιγραφής, αλλαγής εκφράσεων και ορισμών – αυτό κάνατε στον δικό μας Νόμο- που παρεμβαίνει στο σχεδιασμό και εξυπηρετεί μόνο ένα σκοπό. Κατά τη γνώμη μας εξυπηρετεί τον ΣΕΒ, ΣΕΤΕ και άλλα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Τους λέτε ότι ο δικός σας σχεδιασμός κατισχύει έναντι όλων των άλλων. Είναι καλυμμένο, αλλά εμείς το είδαμε και πολύ κόσμος θα το δει. Η ουσία του σχεδιασμού σας είναι η κυριαρχία του τομεακού σχεδιασμού έναντι του τοπικού, ο οποίος είναι συμμετοχικότερος, είναι δημοκρατικότερος και ο οποίος απαντάει στις ανάγκες του τόπου και όχι στις ανάγκες τις κάθε δραστηριότητας. Επίσης, τα ειδικά χωρικά σχέδια, για άλλη μια φορά υπενθυμίζετε ότι κατισχύουν.

‘Όλοι οι μεγάλοι οικονομικοί παίκτες της χώρας, γιατί είναι εθνικού επιπέδου τα τομεακά, ρυθμίζουν δηλαδή τον τουρισμό, βιομηχανία,  logistics, εξορύξεις… είναι πάρα πολύ ευχαριστημένοι. Γι’ αυτό και τα ενισχύετε διττά, αφενός γίνονται πιο δεσμευτικά από τα περιφερειακά και αφετέρου διευρύνεται και το αντικείμενο τους. Παίρνουν αντικείμενο από την εθνική χωρική στρατηγική. 

Ουσιαστικά το νομοσχέδιο πολεοδομιοποιεί τη χωροταξία. Η πολεοδομία έχει όρους και κανόνες με έναν κανονιστικό ρόλο. Η χωροταξία όμως έχει στρατηγικές κατευθύνσεις. Είναι πρότυπο χωρικής ανάπτυξης. Βάζετε και έναν Συντονιστή –και αυτό έχει πολύ ενδιαφέρον- γιατί ξέρετε αυτή η επιτροπή θα καθορίζει τις κατευθύνσεις όντας δίπλα στην δημόσια διοίκηση, θα καθορίζει τις προτεραιότητες του τύπου τουρισμός ή η εξόρυξη, τουρισμός ή η βιομηχανία;

Βάζετε λοιπόν συντονιστή και μια δομή βέβαια, όπου παρακάμπτει όλες τις υφιστάμενες δομές του Υπουργείου. Λειτουργείτε ένα παράλληλο δημόσιο. Στο οργανόγραμμα του Υπουργείου, θα είναι εκτός ιεραρχίας και θα υπάγεται απευθείας στον Υπουργό. Σήμερα βέβαια είδαμε ότι κάνετε και μία κεντρική δομή, με το επιχείρημα ‘κάνω δομή και αναθέτω την επίβλεψη σε ιδιώτες μελετητές από ένα μητρώο γιατί δεν έχω υπαλλήλους’. Και την κεντρική υπηρεσία; Πως θα την λειτουργήσετε; Θα κάνετε προσλήψεις; Γιατί δεν ενισχύετε τις υφιστάμενες υπηρεσίες ώστε να δουλέψει το δημόσιο και να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον; 

Θα υπάρχουν λοιπόν αυτοί οι ‘αξιολογητές’, τους οποίους δεν τους λέτε επιβλέποντες γιατί η αρμοδιότητα της επίβλεψης, ευτυχώς ακόμα ανήκει στο δημόσιο και δεν μπορείτε να τους πείτε έτσι. Θα είναι εκεί δίπλα όμως και θα κατευθύνουν τα σχέδια. Ξέρουμε πως γίνονται αυτά. Ο εκπρόσωπος της ΕΜΔΥΔΑΣ μίλησε πολύ σωστά για «περιστρεφόμενη πόρτα» όπου «Ελεγκτές» και «Ελεγχόμενοι» θα αλληλοσυνδέονται και θα αλλάζουν ρόλους ανά μελέτη.

Ενάμισι χρόνο τώρα η κυβέρνηση έχει παγώσει μια διαδικασία, η οποία ήταν εξαιρετικά ώριμη, χρηματοδοτικά και μελετητικά για να κάνει τι, να κατακρεουργήσει τους δήμους σε δημοτικές ενότητες και να μετονομάσει ουσιαστικά το σχεδιασμό στο επίπεδο του Δήμου σε τοπικά πολεοδομικά. Αυτό όμως, πέρα από αντιεπιστημονικό, είναι και πολιτικό ζήτημα γιατί είναι αυτό που λέμε ως κουρελοποίηση του Δήμου. Θα υπάρχουν κάποιες περιοχές προνομιούχες με σχέδιο και κάποιες που δεν έχουν σχέδιο. Ανισότητες και ασυνέχειες στην κοινωνία και στον χώρο με πελατειακές σχέσεις.  Θυμάστε πως γινόταν με τους Δημάρχους για το ποια περιοχή είναι αυτή που θα μπει στο σχέδιο πόλης τις παραμονές των εκλογών, τώρα αυτό αντικαθίσταται από το ποια περιοχή θα έχει τοπικό πολεοδομικό σχέδιο και ποια όχι. Καταλαβαίνετε τι θα γίνει όταν πολεοδομικό σχέδιο έχει μόνο το 20% της επικρατείας εξαιρουμένης της Αττικής. 

Μας είπατε κάτι περί Αριστεράς και πρέπει να το εξηγήσω, γιατί αυτό πιστεύω ότι όντως δεν το καταλάβετε. Βεβαίως η Αριστερά πάντα έλεγε κατάργηση ή περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης κι αυτό λέμε και τώρα. Αυτό όμως δεν είναι ευχή. Αυτό γίνεται με κάποια εργαλεία. Τα εργαλεία αυτά που φτιάχνουν μία δυνατότητα ισότιμης πρόσβασης όλων όσων  έχουν σχέση με κάθε τόπο, για το πως θα σχεδιάσουν τον τόπο τους. Επομένως, η συζήτηση για τα εκτός σχεδίου δόμησης θα πρέπει να μετατοπιστεί στην ανάγκη της θεραπείας με χωρικό σχεδιασμό παντού. Αυτό προσπάθησε να κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ με τα 330 τοπικά χωρικά σχέδια σε όλους τους δήμους της χώρας που σταματήσατε εσείς ενάμισι χρόνο τώρα. Και μας φέρνετε σήμερα διατάξεις που ουσιαστικά απομειώνουν το δημόσιο χαρακτήρα του σχεδιασμού. Η κουλτούρα του σχεδιασμού που παράγεται και επιβλέπεται μέσω της δημόσιας διοίκησης πάει περίπατο!

Σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τουριστικοποίηση των νησιών 

Όμως, είπατε και κάτι ακόμα κ. Υπουργέ, ότι καταργείτε τις παρεκκλίσεις. Δεν τις καταργείτε. Έχουν άλλη στόχευση. Ενώ λοιπόν οριζόντια μειώνεται ο συντελεστής δόμησης,  για την κατοικία ακόμα και για ξενοδοχειακές μονάδες, για τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα αυξάνεται κατά πολύ. Έχουν ευνοϊκές ρυθμίσεις. Τα οποία, υπενθυμίζω και σε αυτό πρέπει να το παραδεχτώ, ότι φροντίσατε σε προηγούμενο νομοσχέδιο 4685/2020 να αλλάξετε κάποιους ορισμούς που δεν είναι αθώοι. Εκεί εντάξατε τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα στη νέα έννοια των οργανωμένων αναπτύξεων. Άλλο οργανωμένοι υποδοχείς και άλλο οργανωμένη ανάπτυξη. Ακόμα και στους ορισμούς του νομοσχεδίου δεν βάζετε τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα στους οργανωμένους υποδοχείς, γιατί απλά δεν είναι σχεδιασμός. Είναι έργο.  Δεν κάνουμε ΣΜΠΕ και ΠΔ, αλλά ΚΥΑ και ΜΠΕ.

Με αυτά τα έργα λοιπόν ξέρουμε ποιους θέλετε να εξυπηρετήσετε, τα λέω για να τα ακούσει και ο κ. Υπουργός, ο οποίος αναφέρθηκε πριν στο τι θα κάνουμε για τα νησιά μας. Με αυτό ακριβώς το άρθρο, τουριστικοποιούμε τα νησιά μας με σύνθετα τουριστικά καταλύματα με αυξημένους συντελεστές και σε λιγότερα στρέμματα. Αυτό δεν μπορείτε να το αρνηθείτε.   

Κατά τα άλλα το Σ/Ν διακηρύσσει πως μειώνει την εκτός σχεδίου δόμηση. Στην πραγματικότητα όμως την επιταχύνει και μπορεί να παραταθεί για δύο χρόνια στις μεταβατικές διατάξεις λέτε ότι τώρα όποιος θέλει μπορεί να βγάλει άδεια. Μα πώς να βγάλει άδεια όταν το ΣτΕ με τη νομολογία του για τις νομίμως υφιστάμενες δημοτικές οδούς ορίζει ότι δεν είναι νόμιμος τρόπος καθορισμού μιας δημοτικής οδούς η βεβαίωση του δημάρχου αλλά χρειάζεται πολιτειακή πράξη, δηλαδή Π.Δ. και συνολικός προγραμματισμός του δημοτικού οδικού δικτύου σε επίπεδο δήμου ή δημοτικής ενότητας. Επίσης, με την έκδοση άδειας κατά το μεταβατικό διάστημα χωρίς τις εγκρίσεις της αρχαιολογίας και της Διεύθυνσης Δασών, μήπως δημιουργούμε μία νέα γενιά αυθαιρέτων στα δάση;

Φωτογραφικές διατάξεις προς όφελος των τράπεζων 

Για να δούμε τώρα γίνεται με τις τράπεζες. Ακούστε τώρα γιατί εδώ κοροιδευόμαστε. Ζητάει το ΤΕΕ, όλοι εμείς στην Αντιπολίτευση εδώ και καιρό, παράταση για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων. Αρνηθήκατε. Ξαφνικά, οι μόνοι που θα δικαιούνται, εκτός από τις φυσικές καταστροφές που αυτό είναι μάλλον για ξεκάρφωμα, είναι οι τράπεζες! Διότι λέτε οι τράπεζες, όπως και οι κληρονόμοι, δεν ξέρουν ότι υπήρχε αυθαιρεσία. Δεν κατάλαβα, δεν ξέρουν οι τράπεζες; Οι υπόλοιποι άνθρωποι που κληρονόμησαν την προηγούμενη δεκαετία; Πάλι δεν ξέρουν. Κανείς δεν ξέρει ότι το σπίτι του έχει μικρο-αυθαιρεσίες. 

Ακόμα μια χαριστική διάταξη 

Άλλη μια χαριστική διάταξη, στο Άρθρο 104 –εκεί θα σκίσω το πτυχίο μου εγώ- λέει ότι μπορεί να χτιστεί ένας παραπάνω όροφος για λόγους στατικής επάρκειας αρκεί να μην κατοικηθεί. Είμαι πολιτικός μηχανικός. Να έρθει ένας επιστήμονας να μου εξηγήσει πως ένας επιπλέον όροφος μπορεί να συμβάλλει στην στατική επάρκεια.

Για τις τροπολογίες που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Την ώρα που η χώρα μας καταγράφει καθημερινά αρνητικά ρεκόρ σε ανθρώπινες απώλειες, πρέπει κατ’ ελάχιστον να συμφωνήσουμε για την κρίσιμη κατάσταση και να συνεννοηθούμε εδώ με Δημοκρατία και διαφάνεια. 

Η επιτυχία εφαρμογής των όποιων μέτρων, απαιτεί κλίμα εμπιστοσύνης όπως μας το διαμήνυσε και ο κ. Πέτσας, αφού όμως παραδέχτηκε ότι έλεγε ψέματα για το παράλληλο υποσύστημα καταγραφής κρουσμάτων του ΕΟΔΥ, το οποίο στοίχισε και 800 χιλ. ευρώ στο Ελληνικό Δημόσιο και κυρίως στέρησε από τους επιστήμονες εκείνα τα απαραίτητα εργαλεία για να μπορούν να αποφανθούν για κρίσιμες αποφάσεις. Μετά τις αποκαλύψεις για τις παράλληλες πλατφόρμες, την ελλιπή ενημέρωση για τα πραγματικά επιδημιολογικά δεδομένα και τον αριθμό των καθημερινών τεστ, επανακαταθέτουμε την τροπολογία για να βγουν στο φως τα πρακτικά της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, διότι νομίζουμε πως αυτό ενισχύει την κοινοβουλευτική διαδικασία, αλλά και την εμπιστοσύνη του κόσμου με τη διάχυση της πληροφορίας και της επιστημονικής τεκμηρίωσης. Ας αποτυπωθεί και η ανεξαρτησία αυτού του επιστημονικού φορέα.

Αλλά, αφού όλα είναι καλώς καμωμένα, γιατί αρνείστε τη δημοσίευση αυτών των πρακτικών; Το πρόσφατο γεγονός αυτό, προστίθεται σε μία λίστα τραγικών ευθυνών της κυβέρνησης στη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, που έχουν δημιουργήσει αυτές τις δραματικές εξελίξεις στην κατάρρευση του ΕΣΥ και την πλήρη απώλεια ελέγχου της πανδημίας. 

Και μιλώ για ευθύνες και όχι για λάθη ή παραλείψεις. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος, δεν έγιναν οι ΜΕΘ που έπρεπε, δεν έγιναν επιτάξεις, δεν έγιναν προσλήψεις ιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού, συνταγογράφηση τέστ – παραπάνω τεστ. Μας το είπε ο κ. Πέτσας…για να μην πεταχτούν λεφτά. Κι αυτό είναι πολιτική επιλογή. Είναι η πολιτική σας ιδεοληψία. Γιατί όταν με το καλό περάσει η πανδημία, τι θα τους κάνουμε τους γιατρούς και το ενισχυμένο ΕΣΥ; Καραδοκεί ο ιδιωτικός τομέας να προσφέρει τις υπηρεσίες του, εννοείται μετά την κρίση και εννοείται με το αζημίωτο…Αυτό δεν σχεδιάζατε προ πανδημίας; Κι έτσι, ούτε μία πρόσληψη…ούτε μία ΜΕΘ. Ο προϋπολογισμός έρχεται και το επιβεβαιώνει. 600 εκ. ευρώ λιγότερα για την υγεία. Θα περάσει η κρίση, δεν θα χρειάζονται παραπάνω λεφτά για την υγεία.

Επομένως, στο ίδιο πλαίσιο, δεν έχετε καμία ευαισθησία να επανασυνδέσετε ρεύμα, φυσικό αέριο, νερό και διαδίκτυο, όπου παιδιά κάνουν μάθημα δίχως ρεύμα και διαδίκτυο στο σπίτι. Εμείς επανακαταθέτουμε κι αυτή την τροπολογία και σας ζητάμε να την στηρίξετε για να μην ξαναφτάσουμε στην εποχή με τα μαγκάλια, όπου χάθηκαν ανθρώπινες ζωές. Μας προκαλεί αδρά αυτό, γιατί όλες οι ευρωπαϊκές χώρες το έχουν κάνει. 

Παράλληλα, μας προκαλεί έκπληξη η μη πληρωμή των υπερωριών των γιατρών. Τους χειροκροτήσατε πολύ είναι η αλήθεια…αλλά δεν φτάνει. Έξι μήνες απλήρωτες υπερωρίες. Καταθέτουμε κι άλλη τροπολογία.

Τέλος, σχετικά με τα Άτομα με Αναπηρία, τα οποία βιώνουν με μεγαλύτερη ένταση τις επιπτώσεις της πανδημίας και στον ΟΠΕΚΑ εκκρεμούν 37.500 αιτήσεις για προνοιακά επιδόματα αναπηρίας. Καταθέτουμε άλλη μία τροπολογία γι’ αυτά και συνεχίζουμε αύριο με τις δικές σας τροπολογίες, οι οποίες πραγματικά θα έχουν πολύ ενδιαφέρον…

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια