Ομιλία Π. Πέρκα στην Ολομέλεια, 21.01.2020, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις»

Η κα Πέρκα ξεκίνησε την ομιλία της αναφέροντας τρεις παρατηρήσεις σχετικά με όσα αναφέρθηκαν από την πλευρά της Κυβέρνησης της ΝΔ στο πλαίσιο του νομοθετικού έργου της. Ειδικότερα, ζήτησε διευκρινήσεις από την Υπουργό Παιδείας σχετικά με την άρνησή της να καταθέσει την αιτιολογημένη γνώμη.
 
Η κα Πέρκα και από την εμπειρία της σε κυβερνητικές θέσεις κατά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ διευκρίνισε ότι τέτοια έγγραφα, όπως για παράδειγμα η αιτιολογημένη γνώμη δεν είναι διαβαθμισμένα και ως εκ τούτου επανέφερε το αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την κατάθεση της αλληλογραφίας και κυρίως της σχετικής αιτιολογημένης γνώμης, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου της Κυβέρνησης. Η δεύτερη παρατήρηση της κας Πέρκα αφορούσε τις τοποθετήσεις πολλών βουλευτών της ΝΔ σχετικά με την ανάγκη σύνδεσης της παιδείας με την αγορά εργασίας.

 Η κα Πέρκα διατύπωσε την άποψη ότι το συμπέρασμα που προέκυψε από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης της Ελλάδας δεν είναι ότι η παιδεία, τα πανεπιστήμια δεν εξυπηρετούσαν τις ανάγκες της οικονομίας, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Ήταν τέτοιο το παραγωγικό μοντέλο που διαμορφώθηκε στη χώρα με ευθύνη των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ – ΝΔ που κυβέρνησαν επί τόσο χρόνια, όπου οι εξαιρετικοί και υψηλού επιπέδου επιστήμονες της χώρας δεν μπορούσαν να απορροφηθούν από την ελληνική οικονομία. 

Διευκρίνισε δηλαδή ότι αυτό το επιχείρημα αποτελεί ιδεοληψία της ΝΔ. Η τρίτη παρατήρηση της κας Πέρκα αφορούσε την ομιλία του κ. Μητσοτάκη, και διευκρίνισε ότι το σύνθημα «πρώτοι στα μαθήματα πρώτοι στον αγώνα» δεν ακουγόταν στα αμφιθέατρα αλλά στην ΚΝΕ. Πρόσθεσε, ότι είναι έλλειμμα το γεγονός ότι ο κ.Μητσοτάκης δεν έχει ζήσει στα αμφιθέατρα ελληνικών πανεπιστημίων, όπου υπάρχει πλούσιος προβληματισμός, δράση, ιδέες. 

Στη συνέχεια η κα Πέρκα εστίασε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο το χαρακτήρισε ως ένα ακόμα νομοσχέδιο νεοφιλελεύθερης έμπνευσης, που έχει ως στόχο να περιορίσει την πρόσβαση στην εκπαίδευση, να κλείσει σχολές, τμήματα και ιδρύματα, και να αποδυναμώσει την ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης προς όφελος των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. 

Τα βασικότερα της ομιλίας της κας Πέρκα σχετικά με το νομοσχέδιο ήταν τα κάτωθι: 

Συστήνεται μια νέα ανεξάρτητη αρχή,η οποία θα μπορεί να επεμβαίνει και να εκβιάζει τα ιδρύματα με αναστολή της χρηματοδότησης. Η χρηματοδότηση των Α.Ε.Ι. είναι υποχρέωση της πολιτείας και δεν μπορεί να αναστέλλεται από μια «Αρχή». Η κα Πέρκα πρόσθεσε χαρακτηριστικά «πως είναι δυνατόν η τακτική χρηματοδότηση να συνδέεται με οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης; Αρκετά έχουν περικοπεί οι δαπάνες για την παιδεία. Επιφυλάσσετε λοιπόν συνθήκες οικονομικής ασφυξίας για τα πιο αδύνατα ιδρύματα, κυρίως της περιφέρειας γιατί αυτά είναι τα ιδρύματα που αυτή́ τη στιγμή́ υπολείπονται σε υποδομές και προσωπικό́. Αυτά θα τιμωρούνται αντί́ να ενισχύονται; 
Η τακτική́ χρηματοδότηση αφορά́ τη συνταγματική́ υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίζει και να παρέχει επαρκείς πόρους για την, εκπαιδευτική́ και ερευνητική́, λειτουργία των πανεπιστημίων. 

Όλες οι πολιτικές της κυβέρνησης σας και ειδικότερα του Υπ. Παιδείας αποσαφηνίζουν την ιδεοληπτική σας προσέγγιση για την αριστεία. Ο όρος συνδέεται με τον ανταγωνισμό και όχι με μια λογική προσπάθειας, συλλογικής και όχι ανταγωνιστικής, για την επιδίωξη της μόρφωσης, την κατάκτηση της γνώσης και την παιδεία ως διαρκή κριτική». 

Η κα Πέρκα ανέφερε ως παράδειγμα οτι προβλέπεται ως δείκτης αξιολόγησης, ο ποσοτικός όρος αριθμός δημοσιεύσεων ανά καθηγητή. Αυτό το κριτήριο αξιολόγησης οδηγεί στην αποφυγή διεξαγωγής έρευνας υψηλού ρίσκου, καινοτόμου και επίπονης και μακροχρόνιας. Η διαρκής κριτική χάνεται στον ποσοτικό ανταγωνισμό. Αυτό δεν είναι αριστεία. 

Και τα κολέγια δεν είναι αριστεία, είναι πελατεία. Η Υπουργός Παιδείας αφού αναγνώρισε την επαγγελματική ισοτιμία των πτυχίων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτή των ελληνικών Πανεπιστημίων σήμερα επικαλούμενη αυτή ακριβώς την επαγγελματική ισοτιμία τα αναγνωρίζει ως τυπικό προσόν μόνιμου διορισμού και πρόσληψης αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση, χωρίς να έχουν επίσημη αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοτιμίας και αντιστοιχίας από τον ΔΟΑΤΑΠ. 

Και το Σύνταγμα κουρελόχαρτο αφού παρακάμπτεται το άρθρο 16, και η αριστεία ξανά περίπατο, και η ακαδημαϊκότητα της παιδείας πληγωμένη, και το κύρος των ΑΕΙ υποβαθμισμένο, και ο μόχθος των αποφοίτων των ΑΕΙ χαμένος, και η κοινωνία αποψιλωμένη από υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικούς και γενικά επιστήμονες, όμως οι επιχειρηματίες του χώρου με αυξημένη πελατεία. Είναι και οι μόνοι που συμφώνησαν από τους φορείς. 

Η κα Πέρκα υπενθήμισε ότι το 2014 ο κ. Αρβανιτόπουλος, ο τότε Υπουργός Παιδείας, κατάργησε 50 περίπου ειδικότητες από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση και την ίδια ημέρα της νομοθέτησης, εγκαινίασε στον Πειραιά ιδιωτικό όμιλο που θα παρείχε ακριβώς τις ίδιες καταργηθείσες ειδικότητες. 

Αυτή είναι η επιτομή της ήσσονος προσπάθειας. Όσοι αποκλειστούν από τη βάση του 10, αυτοί που εσείς θεωρείτε ότι δεν έχουν τα προσόντα να μπουν στα ΑΕΙ, εάν πληρώσουν κάτι παραπάνω θα έχουν πτυχίο ισότιμο. Εγώ λέω θα μπορεί κάποιος να αγοράζει πτυχίο. Θυμάστε την είδηση ότι στα αμερικανικά πανεπιστημιακά προπύργια της αριστείας λειτουργούσε μηχανισμός εξαγοράς της πρόσβασης? Η κα Πέρκα πρόσθεσε «για να μην αναφερθώ στα φοιτητικά δάνεια,που ανέφερε και η κα Φωτίου, τα οποία φτάνουν στο 1,3 τρις». 

Οι επιλογές σας σε θέσεις ευθύνης προσώπων χαμηλών προσόντων ας μείνει εκεί. Μη την θεσμοθετείται ώστε να διατρέχει όλο το σώμα της κοινωνικής ζωής. Το τίμημα της αβαθούς γνώσης ας μη το πληρώσει όλη η κοινωνία. Εντάξει φέρατε διάταξη για τον διοικητή της ΕΥΠ χωρίς πτυχίο. Και ναι κάποια στελέχη σας πρέπει να κάνουν αναγνώριση των πτυχίων τους, κάποια άλλα συλλέγουν τυπικά προσόντα τύπου summer school, άλλα πλήρωσαν κάτι παραπάνω σε αμφιβόλου ποιότητας κολλέγια προκειμένου να χτίσουν το «καλύτερο» βιογραφικό, κάποια δεν επικαλούνται κανένα πτυχίο και γίνονται δ/ντες γρ. υπουργών με τη βοήθεια σχετικής διάταξης. Ωραία όλα αυτά αλλά μην το συνεχίσουμε. Ας παραδεχθούμε ότι αυτή η κυβέρνηση διαθέτει ή επιλέγει τέτοια στελέχη αλλά ας αφήσουμε την ακαδημαϊκή κοινότητα να κάνει τη δουλειά της και ας μην ευτελίσουμε την ουσία και την αξία της ακαδημαϊκής γνώσης. 

Στη συνέχεια, η κα Πέρκα αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην πολύπαθη περιοχή της, την Φλώρινα, που ενώ σε επίπεδο εξαγγελιών βρίσκεται στην έναρξη της μεταλιγνιτικής εποχής χωρίς σχέδιο και χωρίς πόρους υφίσταται και με τις επιλογές της πολιτικής ηγεσίας του Υπ. Παιδείας την χαριστική βολή. 
Μετά την αναστολή λειτουργίας των δύο τμημάτων διετούς εκπαίδευσης με έδρα την Φλώρινα και συγκεκριμένα η ειδικότητα Τεχνικού Αμπελουργίας – Οινολογίας (Τμήμα Γεωπονίας) και Αργυροχρυσοχοΐας (Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών), με το παρόν ν/σχ η Υπουργός παιδείας αναστέλλει και τα δυο νέα τμήματα (Κινηματογράφου – Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής) που ιδρύθηκαν από τη δική μας κυβέρνηση και είναι εστίες γνώσης συνδεδεμένες με την αναπτυξιακή πορεία του τόπου. Τα υπό αναστολή Τμήματα είναι απόλυτα αναγκαία και διεκδικήσιμα από την ακαδημαϊκή κοινότητα και την τοπική κοινωνία, λόγω της ιδιαίτερης προστιθέμενης αξίας τους στην ανάπτυξη της περιοχής. Η κα Πέρκα τόνισε την αναγκαιότητα των προαναφερόμενων τμημάτων, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κρασιά του Αμυνταίου είναι πολύ γνωστά καθώς και τα οινοποιία της περιοχής καθώς και ότι ο Αγγελόπουλος επέλεξε την Φλώρινα για να κοσμήσει τις ταινίες του. Η Φλώρινα έχει την σχολή καλών τεχνών και Ακαδημία από το 1930. 

«Υπενθυμίζουμε ότι η κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α νομοθέτησε με γνώμονα την ανάπτυξη του τόπου, έλαβε υπόψιν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, τα τρομακτικά επίπεδα της ανεργίας αλλά και το υψηλό ακαδημαϊκό και εκπαιδευτικό έργο που συντελείται στην περιοχή μας». 

Και εδώ τίθεται ένα εύλογο ερώτημα :Η ίδρυση των δύο διετών τμημάτων (Τμήμα Αργυροχρυσοχοΐας και Τμήμα Αμπελουργίας – Οινολογίας) καθώς και των δύο Τμημάτων (Κινηματογράφου – Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής) του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας ήταν μη αναπτυξιακό μέτρο και κακός σχεδιασμός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ενώ η επιχορήγηση της Θεολογικής Σχολής της Βοστώνης αποτελεί επένδυση; 

Ο Πρωθυπουργός της χώρας αντί να φέρει επενδύσεις -όπως εντέχνως ισχυριζόταν το προηγούμενο διάστημα- προχώρησε σε σκανδαλώδεις επιχορηγήσεις στις Η.Π.Α. και μάλιστα σε ίδρυμα που η ακαδημαϊκή του αξία δεν επιβεβαιώνεται και η διαφάνεια στη διαχείριση πόρων ελέγχεται. 

Η κα Πέρκα ολοκλήρωσε την ομιλία της αναφέροντας ότι «αυτή η υποκρισία και η υποβάθμιση του ρόλου της Περιφέρειας έναντι της ψηφοθηρίας και του lobbying δεν μπορεί να συνεχιστεί. Η Φλώρινα και η Δυτική Μακεδονία εν μέσω του κυκλώνα της απολιγνιτοποίησης απαιτεί σεβασμό και έμπρακτη υποστήριξη. Σας προειδοποιούμε ότι δεν υπάρχει καμία ανοχή πλέον στα τεχνάσματα της κυβέρνησης της ΝΔ, που απαξιώνει την περιφέρεια και προκαλεί το κοινό αίσθημα». 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια